Skolklassikern blir en del av GEN-PEP

4 Jul 2016


Skolklassikern syftar till att få barn i mellanstadiet att röra på sig regelbundet genom att de får testa på fler idrotter själva och tillsammans, finna rörelseglädjen och hitta enkla vägar till vardagsmotion. Skolklassikern startades 2015 och drivs av En Svensk Klassiker, vars varumärke, struktur och organisation verkar för att skapa framgång i förbättrade rörelse- och motionsvanor. För att ta arbetet med Skolklassikern till nästa nivå blir man en del av folkhälsoprojektet GEN-PEP.

GEN-PEP är ett initiativ, som med start från idag, arbetar för att alla barn och ungdomar i Sverige ska ha möjlighet och viljan att leva ett aktivt och hälsosamt liv. Sverige är ett av Europas mest stillasittande länder och andelen barn som når den rekommenderade mängden fysisk aktivitet, en timme per dag, är liten. Svenska fyraåringar sitter stilla nästan hälften av sin vakna tid och endast var åttonde 13-åring rör på sig tillräckligt mycket varje dag. Vi rör på oss för lite och äter för dåligt. Det låter kanske inte så farligt, men i själva verket utgör den kombinationen i dag en av våra största hälsofaror.

– Med det här initiativet hoppas Kronprinsessan och jag att vi kan lyfta en av vår tids viktigaste frågor nämligen, barn och ungdomars hälsa, säger Prins Daniel.

Founding partners till GEN-PEP är förutom Kronprinsessparets Stiftelse även Carl Bennet AB, CS Stiftelse för Nästa Generation, Familjen Erling Perssons Stiftelse, ICA, Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond och Telia. GEN-PEP samarbetar med olika organisationer som alla tillsammans arbetar för att främja folkhälsan – Skolklassikern är en av de utvalda.

– Vi är oerhört stolta över att vara med i GEN-PEP, med Skoklassikern vill vi att rörelse blir ett naturligt och roligt inslag i elevernas vardag och att skolan får stöd och inspiration i att verka för rörelse genom initiativet. Aktiviteterna ska vara självständiga, men också enkelt kunna kopplas till andra ämnen såsom exempelvis matematik och geografi, säger Michael Thorén VD En Svensk Klassiker.

Skoklassikern

Skolklassikern startades 2015 utifrån En Svensk Klassikers mission att föra Sverige och svenskarna friskare. Med sina traditionsfyllda och klassiska evenemang har En Svensk Klassiker en aktiv roll i det svenska samhället. Att delta ger upplevelser, glädje och välbefinnande för de tävlande, en känsla som man förmedlar till barn och ungdomar med Skolklassikern.

Deltagarna uppmuntras till rörelse på ett lekfullt sätt och kan samverka med varandra på en digital plattform. Skolorna som deltar i Skolklassikern ges även stöd i grundläggande svenska idrotter såsom cykling, simning, löpning och skidåkning. De får också tillfälle att resonera om balansen mellan kost, sömn och rörelse och de positiva inlärningseffekterna. Skolklassikern ska på alla plan vara motiverande och lustfyllt.

För mer information vänligen kontakta:

Michael Thorén, VD En Svensk Klassiker, michael.thoren@ensvenskklassiker.se, tfn: 0705-597 221.
Roland-Philippe Kretzschmar, PR-Ansvarig, Skolklassikern, rpk@rawagency.se tfn: 0708-888 598

Följ GEN-PEP: www.gen-pep.se Instagram: @gen.pep , Twitter: @gen_pep , Facebook: Gen-Pep , #genpep

www.ensvenskklassiker.se

En Svensk Klassiker består av Engelbrektsloppet eller Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet som tillsammans engagerar 180 000 motionärer året runt. En Svensk Klassiker bildades 1971 och hittills har 80 000 personer genomfört klassikern. När man genomfört de fyra loppen under en tolvmånadersperiod är man berättigad till En Svensk Klassikers diplom med ett unikt nummer. Man kan även köpa klassikermedaljen. Loppen genomförs i valfri ordningsföljd. Huvudsponsorer till En Svensk Klassiker är Crescent/Cycleurope, ICA och Santander Bank.