Browse Streetwear Today #55

Browse Streetwear Today #55

28 Apr 2016

The last issue of Streetwear Today is now available online. Feel free to browse.

New issue of Streetwear Today

New issue of Streetwear Today

26 Apr 2016

The latest issue of Streetwear Today has arrived. If you want to partner up, advertise or become a reseller in Sweden, Norway, Finland or Denmark, just contact us info@rawagency.se for more information. 

StreetwearToday_Girls

Succé för Salomon City Trail

Succé för Salomon City Trail

25 Apr 2016

Breaking News: Årets upplaga av Salomon City Trail blev en riktig succé. Med 900 anmälda löpare, fördubblade vi antalet från föregående år. Trots hagel, snö, regn, vind så var stämningen på topp – kanske det till och med bidrog till att skapa en ännu bättre upplevelse för löparna. Trail ska ju vara lite skitigt, även om det är mitt i storstan.

”Fyra årstider på ett lopp – fantastiskt kul bonus på en rolig bana!”

”Kul race!”

”Gick ju bra i snögloppet, trodde faktiskt inte det gick att hitta så bra trail spår mitt i city. En helt ny sida som staden och Salomon visade upp. Bra där!”

”Underbart lopp, som man inte får missa. Tack för alla årstider ni bjöd på. Men varför måste det vara hagel när man är högst upp?”

”Grymt med så mycket skratt och leenden trots regnet!”

”Helt klart mitt favoritlopp. Tufft o roligt, omväxlande bana o utmaningar. Härliga funktionärer som peppade, hatten av för dem. Enda nackdelen – den går bara en gång om året. Väntar redan på nästa.”

”Tack för en välorganiserat lopp trots vädret så var det en fantastisk upplevelse.”

”Jätteroligt!!! Vi hade en väldigt härlig upplevelse!”

”Mycket roligare än vad jag trodde, märkte knappt av hagel och regn!”

”Lika magiskt i år igen trots hagel och regn!”

”Otroligt kul lopp även om vädrets makter inte var med oss i år.”

Mer bilder och uppdateringar kring loppet finns på vår Facebook-sida. Stort tack till årets partners och supports; Salomon, KIA Motors Sweden, Gainomax, My Muesli, m.fl.

Rawness gör magasin åt Scandinavian Outdoor Group och Svensk Sportforum

Rawness gör magasin åt Scandinavian Outdoor Group och Svensk Sportforum

22 Apr 2016

RAWNESS GÖR FRONTIER
– Ett digitalt trendmagasin för Scandinavian Outdoor Group och Svenskt Sportforum.

De två branschorganisationerna Scandinavian Outdoor Group och Svenskt Sportforum har ca 100 medlemsföretag tillsammans som utgör majoriteten av de stora företagen inom sport, friluftsliv, fritid och idrott i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. För sina medlemmar släpper man nu FRONTIER, ett nytt trendmagasin med fokus på sport, outdoor och aktiv livsstil. Produktionen görs av Rawness med stöd av Peak Innovation.

FRONTIER_COVER

FRONTIER är ett koncept utvecklat av Rawness, under ledning av Roland-Philippe Kretzschmar. Idén är att kvartalsvis publicera de hetaste branschnyheterna och trenderna inom sport, outdoor, mode, resor och teknik med fokus på aktiv livsstil. I varje nummer går man även in lite djupare i ämnen; i premiärutgåvan presenterar man bland annat trender inom retail 2020 och en längre intervju med profilen David Gensler, en av världens mest profilerade designers inom streetwear och sport.

FRONTIER distribueras exklusivt till medlemsföretagen i Scandinavian Outdoor Group och Svenskt Sportforum med stöd av Peak Innovation, ett initiativ i Åre-Östersund med ett nationellt uppdrag att främja innovation, forskning och affärsutveckling inom turism sport och friluftsliv.

Första numret av FRONTIER släpps efter sommaren men en testutgåva distribueras redan i början av maj. På sikt kommer man även presentera fler tjänster och debattforum där opinionsbildare inom sport, outdoor och aktiv livsstil kan mötas och utbyta erfarenheter och kunskap.

ARBETSGRUPP FRONTIER:

Beställare:
Sara Wänseth, generalsekreterare Scandinavian Outdoor Group
Claes Forsberg, vd Svenskt Sportforum

Partner:
Peak Innovation

Kreativ idéutveckling och chefredaktör:
Roland-Philippe Kretzschmar

Art Direction och produktion:
Rawness under ledning av Jonatan Nederdal

För mer information, vänligen kontakta:
Roland-Philippe Kretzschmar
Mobil: 0708888598

Epost: roland@rawness.se

 

 

100.000 läsare av RAWNESS

100.000 läsare av RAWNESS

24 Mar 2016

rawness_logo_black

RAWNESS når 100.000 läsare per månad och etablerar sig som en av Sveriges ledande aktörer inom aktiv livsstil. Sedan årsskiftet har man även gått in i en expansiv rekryteringsfas och har nu 17 stycken contributors och 1 redaktör.

RAWNESS är ett onlinemagasin som startades i november 2014 av Roland-Philippe Kretzschmar, Nima Pirzadeh och Jonatan Nederdal. Magasinet vänder sig primärt till en målgrupp som lever en aktiv livsstil med ett intresse av outdoor, sport, hälsa, idrott, resor, mode och kost. Sajten uppdateras dagligen av redaktionen samt contributors som driver egna bloggar.

RAWNESS har i dagsläget ca 100.000 läsare per månad och växer kontinuerligt. Sedan årsskiftet har RAWNESS knutit till sig nya contributors och samarbetspartners som gör att sajten via sina egna och bloggarnas kanaler kan nå upp mot en halv miljon personer i Sverige och på andra marknader.

– Vi är så glada över att se ett ökat intresse från våra läsare, det betyder att vi gör något rätt vad gäller innehållet. Det viktiga för oss är att behålla vår integritet som varumärke och därför har vi valt att handplocka skribenter och bloggare som delar vår passion och som liksom våra läsare är kräsna och kunniga med en aktiv livsstil där man gärna har ett ben i storstaden och ett i naturen. Man tycker om att utforska sina egna gränser, såväl mentalt som fysiskt, vilket vi försöker spegla i våra artiklar och genom våra contributors, säger Roland-Philippe Kretzschmar, grundare och ansvarig utgivare för RAWNESS.

Ett växande team med en passion för aktiv livsstil

Nya contributors på RAWNESS är livsstilsexperten Erika Frost, kostrådgivaren Charlotte Fredriksson, snowboardåkaren Elin Turpeinen, kitesurf-proffset Johanna-Catharina, hälsoentreprenören Gabriella Picano, poledansaren Frida Sjöström, hälsopedagogen Jennie Nystedt, PTn Alexandra Öhrlund, journalisten Derya Aktas och yogin Victoria Floderus.

Sedan tidigare bloggar PT:n Cristina Castillo, outdoorfantasten Bang Engström, skataren Jörgen Brennicke, skidåkaren Malin Karlsson, hårdrocksfysaren Mattias Lindmark, freerideproffset Krikkan Hargin samt hälsoexperten Karin Rahm på RAWNESS. Redaktör för sajten är Per Asplund.

För mer information, vänligen kontakta

Roland-Philippe Kretzschmar, grundare och ansvarig utgivare RAWNESS
Mail: roland@rawness.se
Tel: 0708888598
Webb. www.rawness.se

 

Nu lanseras ICA-klassikern

Nu lanseras ICA-klassikern

16 Mar 2016

ICA-Klassikern

Pressrelease – Stockholm 16 mars 2016

Nu lanseras ICA-klassikern, en av Sveriges större hälsosatsningar någonsin
utvecklad av ICA och En Svensk Klassiker 

Idag nås ca 2,5 miljoner  hushåll som har ICA-kortet av en inbjudan till att delta i en stor hälsosatsning – ICA-klassikern. Det är startskottet på ett mångårigt projekt framtaget i nära samarbete mellan ICA och En Svensk Klassiker och bygger i första hand på en digital plattform där deltagarna kan registrera sin fysiska aktivitet och få möjlighet att förbättra sin hälsa samt bli belönade med rabatter och erbjudanden på vägen.

ICA-klassikern är en förlängning av ICAs övergripande hälsosatsning ”Var med och må bra” samt har en grund i En Svensk Klassikers egen mission om att göra Sverige och svenskarna friskare. Gemensamt har man ett tydligt mål om att sätta folk i rörelse och inspirera till en sundare livsstil.

– Vi är oerhört stolta över att vara medarkitekter till denna hälsosatsning, med ICA-klassikern får vi en fantastisk möjlighet att påverka miljoner människors livsstilsval. Förhoppningen är att initiativet inte bara aktiverar folk som redan rör på sig mycket utan att vi på allvar även kan få nyfikna nybörjare att komma igång, få in mer motion i sin vardag samt äta en bättre kost, säger Micke Thorén, VD En Svensk Klassiker

Första datum för deltagarna att registrera sina aktiviteter i cyklingen är måndag vecka 15 och deltagarna har då 9 veckor på sig att cykla Vätternrundan.

Om ICA-klassikern:

ICA-klassikern består av samma fyra moment som En Svensk Klassiker: 300 kilometer cykling, 3 kilometer simning, 30 kilometer löpning/gång och 90 kilometer längdskidor/stavgång. Skillnaden är att deltagarna har flera veckor på sig att klara av varje moment och varje moment registreras i en applikation som grundar sig på en teknik och metodik utvecklad av En Svensk Klassiker. Aktiviteten pågår löpande under året och först ut är cyklingsmomentet inför Vätternrundan, därefter följer VansbrosimningenLidingöloppet och Vasaloppet.

För att få delta i ICA-klassikerna behöver man vara innehavare av ett ICA-kort samt betala en anmälningsavgift om 50 kr. Under de olika momenten erbjuds man olika rabatter från partnerföretag samt även på hos ICA, ex 50% rabatt på utvalda frukt och grönsaker.

Omfattande kommunikation:

ICA-klassikern är en stor satsning som börjar lanseras denna vecka då tidningen Buffé når alla hushåll med ICA-kortet. Aktiviteten kommuniceras sedan löpande under hela året med målet att få så många kunder som möjligt att delta.

Läs mer om ICA-klassikern på www.icaklassikern.se

För mer information och intervju, vänligen kontakta:

Micke Thorén, VD En Svensk Klassiker
Epost: michael.thoren@ensvenskklassiker.se
Mobil: 070-559 72 21

Om En Svensk Klassiker:

En Svensk Klassiker-diplomet instiftades 1971 och är en åtråvärd utmärkelse för motionärer och elitidrottare. För att få det numrerade diplomet och utmärkelsen ska deltagaren under en tolvmånadersperiod fullfölja Engelbrektsloppet alternativt Vasaloppet eller Öppet Spår samt Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet. En Svensk Klassiker har under Prins Daniel kungligt beskydd och får använda lilla riksvapnet i sitt emblem. Läs mer på www.ensvenskklassiker.se

Läs om hur Raw Agency blir ett med Rawness

Läs om hur Raw Agency blir ett med Rawness

9 Mar 2016

Medier som driver kommunikationsbyråer finns det flera exempel på i Sverige. Mediehusen Dagens Arena och ETC var tidigt ute med reklam och pr-byråer. Nutida exempel är Expressen som startat contentbyrån Wasp och Aftonbladet som startat dito Partner Studio. Men byråer som förvandlas till medier finns färre exempel på. Ett exempel är content-byrån Nyheter365 som driver mediekanalen Newsner. Ett annat exempel är pr-byrån Raw Agency som nu slår ihop sin verksamhet med det egna digitala magasinet Rawness. Båda verkar i skärningspunkten hälsa, hållbarhet och aktiv livsstil.

Roland-Philippe Kretzschmar

– Inom den gemenskapen har storytelling alltid varit viktigt, det har sedan länge varit ett sätt för brands att engagera sina kunder och fans. Det började med att byrån fick fler uppdrag som bestod av content. Det handlade om strategisk planering och att ta ut kampanjer i sociala medier. Parallellt med det satte jag mig med medgrundarna till Rawness och tänkte vi skulle starta en mediekanal som motsvarade vår egen livsstil, vi älskar storstadslivet med allt vad det innebär samtidigt som vi lever en aktiv och hälsosam livsstil, berättar Rawness vd Roland-Philippe Kretzschmar, och lägger till:

– Världarna går ihop. Det finns idag ingen större skillnad mellan vad som är medier och kommunikationstjänster. Det viktiga är att vi skapar något som är värdefullt för läsarna, sedan om det journalister, bloggare eller en byrå som skriver. Det spelar ingen roll.

Rawness är ett digitalt magasin och bloggplattform byggt i WordPress som uppdateras flera gånger per dag. Magasinet har ca 70. 000 läsare per månad med runt 140 000 sidvisningar, enligt deras egen Google Analytics-statistik. Enligt senaste siffrorna från Bloggportalen hade Rawness runt 27 000 unika besök den senaste 7-dagarsperioden.

Redaktionen består av Roland-Philippe Kretzschmar som är ansvarig utgivare och chefredaktör samt Per Asplund, redaktör. Tillsammans leder de ett team på runt 20 bloggare och skribenter som löpande skriver för Rawness. Tillsammans kan de även ta fram content åt uppdragsgivare som kan säljas och publiceras i andra kanaler.

Så vad består affärerna av?
– Utöver traditionell annonsering som minskar rent generellt tar vi allt oftare fram koncept, nativeformat och sponsrade storys. Själv jobbar jag mycket med trender och trendanalyser, det ligger emellan medier och att driva konsultbyrå. Vi ser dock över hela vårt erbjudande just nu och kommer lansera ett nytt format under våren 2016, som både ger brands och läsare mervärde.

Vilka intäkter har ni?
– Som de flesta mediebolag är det en kombination av traditionell annonsering och koncept som vi utvecklar för kunden. Vi och kunden kanske vill maximera våra kanaler gemensamt och många gånger kan kundens kanaler ha mer trafik än vår egen plattform. Då kan vi ta fram content som är relevant för just deras målgrupper, där har vi en stor styrka i att vi har många års erfarenhet av att driva en byråverksamhet. Vi vet ju hur kunden resonerar, budgeterar och mäter sina insatser. Vi har också en modell som bygger på att paketera och sälja kunskap, där exempelvis trendrapporterna är en av de produkter vi utvecklar just nu.

Roland-Philippe Kretzschmar utvecklar:

– Men utmaningen för nischade mediekanaler är att ta betalt. Många är nog superkåta på trafik. Men man ska vilja samarbeta med oss för att vi har Sveriges hetaste målgrupp inom aktiv livsstil, inte bara ta betalt för klick och trafik. Därför kommer vi också skapa content som vi säljer vidare till andra kanaler i allt större utsträckning.

Rawness har inlett samarbeten med internationella magasinet Streetwear Today samt amerikanska outdoorsajten Vanish. Roland-Philippe Kretzschmar agerar skandinavisk redaktör och marknadsansvarig för båda titlarna och tanken är att på sikt skapa ett bredare erbjudande till marknaden.

Men Roland-Philippe Kretzschmar vill helst inte konkurrera.

– Det finns ett antal nischmedier som borde samarbeta i stället för att konkurrera, som Outside, som var ledande inom friluftsliv men som nu har gått i konkurs. Jag tror på att flera mindre aktörer går ihop och erbjuder marknaden ett större sammanhang.

Det lilla mediehuset som nu bildas kan komma med fler kanaler i år men tittar även på spinoffer till Rawness som ska ge målgruppen och läsarna tjänster som aktiverar dem utanför sajten i form av events och andra kreativa koncept.

Roland-Philippe Kretzschmar är lite svävande med vilken yrkeskategori han hör till i dag.

– Det viktigaste är inte vad man är utan vad man gör och det är alltid att lösa kundens problem samt ge målgruppen ett relevant och inspirerande sammanhang. Då spelar det ingen roll vad det står på dörren. Morgondagens publicist är även affärsutvecklare, techie och marknadsföringskonsult. Det är där i den hybridrollen som jag hittar min passion.

Intervjun publicerades 9 mars på Beaconomist.

Looking for Trend Scouts

Looking for Trend Scouts

12 Feb 2016

We are currently expanding our intelligence offer and seek curious, highly social, connected and performing individuals that want to be part of our Trend Scouting team.

hype

Raw Agency is a sister company of Rawness – a premium online magazine about healthy, sustainable and active lifestyles. We are experts in Content Production, Marketing Communications and Lifestyle Trends.

Work-Hard-Anywhere

As a Trend Scout, you will be part of our network of talented individuals that want to create a better future and with a genuine passion in outdoor, sports, nutrition, travel, food & beverage, fashion, design, fmcg and sustainability. It doesn’t matter what your background is as long as you understand how to get information fast, and if possible, put them into a larger context.

Lifestyle

Our trend scouts around the world work with us to find tiny signals that point towards larger developments. We call these signals micro-trends. The identification of micro-trends is the foundation for all our products and services. These signals could be new marketing campaigns, intelligent technologies & apps, new online business models or innovative products.

roche-bobois-00-2

All scouts working with us constantly scan blogs, forums, magazines and newspapers for relevant topics and best practice innovations in order to submit micro-trends.

Heimtextil-Preview-Trends-16-17-Main-Energise

As a scout you can also potentially join our team. These research requests are always based on custom research briefings by our clients, with different research criteria from our general approach. Those special micro-trends will be published in chosen trend studies or tailored customer and industry reports. We are also publishing our own Raw Report and other trend reporting formats, lectures and workshops.

SO APPLY TO JOIN OUR TREND SCOUTING TEAM TODAY. Send us your resumé, your own selected trend briefing of choice (text, photo and/or video) and a selection of your special fields of interest and knowledge. 

Rawness utökar med Streetwear Today och Vanish

Rawness utökar med Streetwear Today och Vanish

28 Jan 2016

Rawness bygger mediehus och inleder samarbete med Streetwear Today och Vanish

Som ett led i att bygga marknadens vassaste mediehus inom aktiv livsstil, representerar Rawness numera även Streetwear Today i Skandinavien. Magasinet är ett av världens ledande inom streetkultur och etablerad redan 2002. Dessutom kommer man att delta i den internationella etableringen av Vanish, en ny global plattform inom outdoorkultur och mode.

Streetwear Today

Rawness grundare och kreativa chef Roland-Philippe Kretzschmar kommer agera skandinavisk redaktör och marknadsansvarig för Streetwear Today och Vanish.

– Vi är mycket stolta över dessa samarbeten som hjälper oss i vår ambition att täcka in allt från gatukultur till sportmode och renodlat friluftsliv. Med Streetwear Today och Vanish får vi dessutom en internationell räckvidd och nätverk vilket gynnar de skandinaviska varumärken som söker trendsättare på den globala marknaden samt förstärker vårt kreativa erbjudande inom contentproduktion, säger Roland-Philippe Kretzschmar, kreativ chef Rawness.

Rawness – Svenskt digitalt magasin inom hälsa, hållbarhet och aktiv livsstil med en fot i staden och en fot i naturen. Ca 50.000 läsare per månad inom premiumsegmentet. Grundat av Roland-Philippe Kretzschmar, Jonatan Nederdal och Nima Pirzadeh med bas i Stockholm.

Streetwear Today – Internationellt magasin inom streekultur och mode. Trycks i ca 25.000 exemplar och har ca 300.000 globala trendsättare i nätverket. Grundat av Martin Magielka med bas i Tyskland.

Vanish – Internationell plattform inom outdoorkultur och mode. Under etablering. Grundat av David Gensler med bas i New York.

Roland-Philippe Kretzschmar_Martin Magielka

Roland-Philippe Kretzschmar och Martin Magielka från Streetwear Today.

Rawness blir mediehus och contentbyrå 

Rawness utvecklar även sitt erbjudande som mediehus och väver in byråverksamheten Raw Agency. Man kommer framöver gemensamt erbjuda tjänster inom affärsutveckling, contentproduktion, redaktionella koncept, trendrapporter och kommunikationsrådgivning.

– Vi vill ligga i framkant och erbjuda ett heltäckande erbjudande till varumärken som vill nå och engagera en nyfiken och kräsen målgrupp inom aktiv livsstil. Kärnan i vårt erbjudande kommer utöver våra titlar Rawness, Streetwear Today och Vanish vara utveckling av content, analyser och trendrapporter samt kreativa koncept som på allvar aktiverar såväl trendsättare som allmänheten, fortsätter Roland-Philippe Kretzschmar, kreativ chef Rawness.

För mer information, vänligen kontakta:

Roland-Philippe Kretzschmar
Rawness / Streetwear Today / Vanish Today
Epost: rpk@rawness.se
Telefon: 0708 888 598

 

KIA new partner to Salomon City Trail 2016

KIA new partner to Salomon City Trail 2016

13 Jan 2016

We are very proud to announce on this very first work day of the year that KIA will be new main sponsor to Salomon City Trail 2016. 

kia-sportage-2016-011-700x367

Salomon City Trail is a running competition taking place in central Stockholm at the end of April each year. For the 2016 edition the start of the 7/14k city trail race will be 12AM on April 28th.

Raw Agency is the organiser and rights owner of Salomon City Trail and was first held in 2012 under the name of Berocca Urban Trail.